Zalanie silnika – czym grozi i jak to naprawić?
Zalanie silnika jest sytuacją, w której do komór spalania dostaje się zbyt duża ilość paliwa, co prowadzi do problemów z jego uruchomieniem. Powoduje to zbyt bogatą mieszankę paliwowo-powietrzną, co zakłóca proces spalania. Oto, czym grozi zalanie silnika i jak można naprawić ten problem:

Czym grozi zalanie silnika?

  1. Brak możliwości uruchomienia silnika: Nadmiar paliwa w komorze spalania uniemożliwia poprawne spalanie mieszanki, przez co silnik nie może zaskoczyć.
  2. Uszkodzenie świec zapłonowych: Mokre świece zapłonowe mogą zostać trwale uszkodzone, co może prowadzić do konieczności ich wymiany.
  3. Zwiększone zużycie paliwa: Przy powtarzających się problemach, związanych z nadmiarem paliwa, zużycie paliwa może wzrosnąć.
  4. Zanieczyszczenie katalizatora: Nadmiar niespalonego paliwa może przedostać się do układu wydechowego i zanieczyścić katalizator, prowadząc do jego uszkodzenia.

Jak naprawić zalanie silnika?

  1. Wietrzenie silnika: Jeśli silnik nie chce się uruchomić, warto odczekać 10-20 minut, by nadmiar paliwa odparował. To najprostszy sposób na rozwiązanie problemu.
  2. Wykręcenie świec zapłonowych: Jeśli silnik nie chce odpalić nawet po odczekaniu, można wykręcić świece, by je osuszyć lub wymienić, jeśli są uszkodzone.
  3. Pełne naciśnięcie pedału gazu: W przypadku niektórych starszych aut, pełne naciśnięcie pedału gazu podczas próby uruchomienia silnika może pomóc w „osuszeniu” cylindrów z nadmiaru paliwa.
  4. Sprawdzenie układu paliwowego: Jeśli problem z zalaniem silnika się powtarza, warto sprawdzić wtryskiwacze i inne elementy układu paliwowego, które mogą dostarczać zbyt dużo paliwa.
  5. Konsultacja z mechanikiem: Jeśli domowe metody nie pomagają, konieczna może być wizyta u specjalisty, który dokona szczegółowej diagnostyki i naprawy układu paliwowego.

Zalanie silnika jest stosunkowo łatwe do naprawy w początkowej fazie, ale jeśli problem się powtarza, warto zająć się diagnozą układu paliwowego, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń.