Co się zmienia?
Europejska Komisja Gospodarcza ONZ / Unia Europejska wprowadziły nową regulację homologacyjną — paragraf 6.19.7.5 regulaminu nr 48. Od 22 września 2024 wszystkie nowe samochody homologowane na rynek UE muszą mieć ustawione tak, by przy włączonych światłach dziennych (DRL) działały również tylne światła pozycyjne.
Zmiana ma na celu poprawę widoczności pojazdów z tyłu w ciągu dnia — zwłaszcza przy złej pogodzie lub pochmurnym niebie.
Dlaczego to ważne?
- Dotychczas wiele aut jeździło na DRL tylko z przodu — tył auta był ciemny. W pochmurny dzień lub przy obniżonym oświetleniu taki samochód bywał gorzej widoczny z tyłu.
- Teraz tylne światła pozycyjne zwiększą szansę, że kierowcy za nami zauważą auto wcześniej — co może zapobiegać kolizjom i zwiększyć bezpieczeństwo.
Jak działa nowy system?
- Gdy warunki dziennego oświetlenia (natężenie światła) spadną poniżej pewnego progu — ok. 7000 luksów — DRL będą automatycznie aktywować tylne światła pozycyjne.
- Jeśli natężenie światła jest bardzo duże (bardzo słoneczny dzień), tylne światła mogą pozostać wyłączone — ale to zależy od producenta.
- W praktyce oznacza to, że w większości pochmurnych dni, o poranku lub wieczorem, a także w warunkach ograniczonej widoczności — tył auta będzie oświetlony automatycznie.
Kogo dotyczą zmiany?
- Samochody homologowane po 22.09.2024.
- W perspektywie — planuje się, by od 2027 roku podobne wymagania objęły wszystkie nowe auta sprzedawane w UE, nawet te homologowane wcześniej.
- Starsze samochody — bez odpowiedniej homologacji lub czujników światła — raczej nie będą miały tej automatyki. W takich przypadkach kierowca nadal odpowiada za włączanie świateł przy słabej widoczności.
Co zmiana oznacza w praktyce?
- Podniesie się bezpieczeństwo na drogach — mniej sytuacji, gdy auto „znika” z tyłu przy złej pogodzie.
- Kierowcy nowych aut mają mniej na głowie — system sam dostosuje oświetlenie.
- Potencjalna oszczędność energii: ponieważ współczesne światła to LED-y, dodatkowe światła pozycyjne nie obciążą znacznie układu.
Na co zwrócić uwagę jako kierowca?
- Jeśli masz nowe auto — sprawdź, czy przy włączonym DRL zapalają się też tylne światła pozycyjne. To może świadczyć, że homologacja uwzględnia nowe przepisy.
- W starszych samochodach pamiętaj, by w gorszych warunkach pogodowych sam włączać światła — DRL mogą być niewystarczające.
- Zwracaj uwagę na pogodę — pochmurna, deszczowa, szara — to momenty, gdy działanie tylnych światłem pozycyjnych realnie zwiększa bezpieczeństwo.
Co to oznacza dla Polski?
Zmiana przepisów dotyczących świateł dziennych będzie miała w Polsce szczególnie duże znaczenie — i to z kilku powodów.
1. Polskie warunki pogodowe sprzyjają włączonym światłom
Przez większość roku w Polsce panują warunki, w których widoczność jest obniżona:
- dużo pochmurnych dni,
- częste mgły,
- jesienno-zimowa szarówka,
- niskie słońce zimą.
W takich sytuacjach auta jadące tylko na przednich DRL praktycznie „ginęły” na drodze. Tylne światła pozycyjne włączane automatycznie to realna poprawa bezpieczeństwa.
2. Koniec problemu „ciemnego tyłu” na drogach krajowych
Na polskich drogach — szczególnie poza miastem — często dochodzi do najechań w kiepskiej widoczności.
Automatyczne doświetlanie tyłu samochodu zmniejszy ryzyko takich kolizji, bo kierowca szybciej zauważy poprzedzający pojazd.
3. Polacy często polegają na DRL nawet w złych warunkach
Wielu kierowców w Polsce jeździ cały dzień na światłach dziennych, nawet gdy jest szaro, pada lub zapada zmrok.
Nowa regulacja sprawi, że w nowszych autach choć tylne światła będą już świecić — bez konieczności pamiętania o przełączeniu trybu.
4. Mniej mandatów i nieporozumień
Obecnie policja w Polsce może ukarać kierowcę jadącego bez tylnych świateł w warunkach wymagających oświetlenia. Dzięki automatyce takich sytuacji będzie mniej, a kierowcy nowych aut rzadziej będą narażeni na mandaty.
5. Wpływ na rynek samochodowy
- Nowe modele sprzedawane w Polsce od końca 2024 roku będą musiały spełniać wymogi automatycznego oświetlenia.
- Możliwe, że producenci zaczną aktualizować oprogramowanie także w modelach wcześniejszych, by nie odstawać od konkurencji.
- W 2027 r. przepisy mogą objąć wszystkie sprzedawane auta — co ujednolici rynek.
6. Większe bezpieczeństwo na drogach lokalnych i wiejskich
Na nieoświetlonych drogach, z częstymi cieniami drzew i nagłymi zmianami jasności, dodatkowe oświetlenie tyłu będzie miało jeszcze większe znaczenie niż w miastach.

Add Comment